Köper man ny vagn eller ny bil

Att välja barnvagn är som att välja bil. Skitsvårt alltså. Först ska det väljas märke, sen modell, sen hjul, och fälgar, och färg och när man väl bestämt sig kostar det rätt mycket pengar och är tre månaders leveranstid.

Så efter många om och men så valde vi en vagntyp, gick ut på blocket och hittade en från förra året som låg ungefär fyrtio procent billigare än nypris. Och idag satte vi oss i bilen, den lilla som jag brukar tuffa runt i, och for iväg för att shoppa en vagn. Piece of cake.

Det är bara det att vagnen inte gick ner i bagageluckan. Den var typ en centimeter för bred. Hur snopet som helst. Så vad göra? Vi åker tillbaka till affären och kollar på vagnen modellen mindre och vi mäter hjulbredden och konstaterar att jo, det fungerar vi får leta efter en sån vagn istället.

Nu är vi hur nära som helst att bara dra hem och ge oss ut på blocket igen men som av en ingivelse får jag för mig att vi kanske ändå ska prova att den går ner. Försäkerhetsskullbara. Det visar sig att den här lilla vagnhelvetet har  finessen att vika sina små framhjul på tvären när man packar den. Då blir den i liggande läge bredare än vad den vanligen är. Och går inte ner i bilen. Öh, vad nu göra?

Hem och surfa på blocket och självklart är trendvagnarna mindre, lättare och går garanterat ner i bilen. Fast de är å andra sidan rätt mycket dyrare också. Åttatusensjuhundra spänn för en vagn. Det är rätt galet. Och det visar sig att det finns typ klubbar för folk som älskar just den här vagnen och det är hundrafemtio sidor kommentarer i forumet.

Allvarligt. Hur mycket kan man snacka om en vagn egentligen? Folk skriver att de läääängtar tills vagnen ska komma. Jag längtar efter min bebis. Men jag måste ha en vagn och det ger mer en känsla av ångest än tillfredställelse. En begagnad trendvagn kostar nästan lika mycket som en ny präktigmansvagn.

Kanske lika bra att köpa en annan bil istället.

Juno


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback