Jag vill bo i en såpbubbla

Jag måste sluta läsa tidningen. Varje morgon handlar det om något sorgligt och jag måste gråta en skvätt. Tårar i yoghurten för att lilla Engla är försvunnen. På mackan för att hon inte är försvunnen mer. Snyftar på perrongen för att hennes mamma har skrivit ett brev till alla som bryr sig och gråter i sina frukostar.

Eller som i morse, gråter på tåget för att en åttaårig flicka i Afrika någonstans blivit bortgift till en tjugoåttaårig karl. Nu hade hon visserligen fått godkänt att häva giftermålet eftersom hon ännu inte var könsmogen men innan det så hann ju karlhelvetet fullborda sin äktenskapliga rättighet. Och just nu känns det inte som någon större tröst att han påstår att han inte genomförde det med våld.

Nähä, men vad är det för fel på folk egentligen?! Jag tror att jag bara vill läsa Bamse och se på Byggare Bob och aldrig mer veta vad som händer i världen. Bo i en såpbubbla och bara sitta i tystnaden och se på de vackra färgerna.

Juno


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback