Jag har aldrig varit så rädd i hela mitt liv

Det första vi ser när vi kliver in på Andy's lekland i Sickla är rutschkanorna. Långa, färgglada och endel enormt branta. Det andra vi noterar är att dessa till synes livsfarliga rutschkanor kryllar av ungar. När vi sliter blicken från dessa monsterbanor konstaterar vi utan förvåning att det kryllar av ungar överallt. Det är lördag, det spöregnar ute och inne på lekland kryllar det alltså av ungar.

När jag från backen ser vår ena treåring klättra förbi avsatsen jag hade tänkt mig och upp mot den högsta fritt-fall-rutschkanan ser jag mig desperat om efter en genväg dit. Men det finns ingen, först måste jag springa åt andra hållet, sen måste jag tråckla mig upp mellan små avsatser och nät och balansgångar. I panik skriker jag åt en pappa som klättrar i närheten att han måste stoppa barnet i den blåa tröjan. Sen springer jag. Jag har aldrig varit så rädd i hela mitt liv.

Inte för att jag vet hur det gick till men plötsligt sitter jag själv där på kanten av fritt-fall-rutschkanan och svettas. Krampaktigt trasslar jag in mina fingrar i nätet ovanför mig. Knogarna vitnar, handsvetten flödar, det ligger små svettdroppar uppe på händerna och mellan tårna rinner det små bäckar. Jag frågar varenda unge som sätter sig bredvid mig hur gamla de är och om det är läskigt. Den yngsta är fyra år. Den äldsta är sex. Nej det är inte läskigt.

Jo, det är läskigt. Skitläskigt. Tillslut försäkrar sexåringen bredvid mig att jag kommer klara av det. Så jag åker. Utan att jag begrep hur så har jag släppt taget om kanten. Jag skriker rätt ut under de tre sekunder det tar att åka ner. Jag har aldrig varit så rädd i hela mitt liv. Eller stolt. För när jag kom ner stod den främmande sexåringen där och väntar på mig. Och talar om att jag var duktig. Jaaa, det var jag. Jätteduktig. Per och barnen missade min bravur. Men man ska sluta när man är på topp, så sen åkte vi inte igen. Vi åkte hem.

Juno


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback