Det kom ett brev

Ett anonymt brev i vår brevlåda, adresserat till mig personligen. Både kuvert och brev utskrivet på dator och postat med frimärke. Från en granne. Då har man gjort sig hyfsat mycket besvär med att inte avslöja vem man är.

Ämnet var att jag är en miljöbov som ofta låter min bil stå på tomgång åtta till tio minuter på morgonen och att jag borde investera i en motorvärmare. Poängen är solklar, jag håller jättemed. Och jag har en motorvärmare som jag använde hela förra vintern. I år har det varit lite rörigt på vår uppfart och i och med det har jag inte använt den som jag borde. Å andra sidan har det inte varit så värst många morgnar som man behövt skrapa rutan i år.

Och jag vill opponera mig mot två saker:
1. Åtta till tio minuter. Om den har stått så länge så har det varit någon enstaka gång, inte ofta.
2. Stå för era åsikter!

Avsändaren är en granne (vi är nio hus på vår gata), brevet är adresserat till mig och inte till maken som står skriven på bilen, det är från någon som är vaken att klocka mig någon gång mellan sex och halv sju. Av naturliga skäl så faller några grannar bort från listan över tänkbara avsändare. Hm.

Svar till en granne: Det är kloka åsikter, jag blir inte sur över att ni tycker jag gör fel. Men jag tänker inte försvara mitt beteende till någon som inte kan stå för sina åsikter och vågar framföra dem under eget namn. Vill ni ha en förklaring eller en ursäkt, ring på dörren. Ni vet var jag bor.

Juno

Kommentarer
Postat av: Monster-tanten

är det inte lite miljöslöseri att posta brevet istället för att lägga det i din brevlåda direkt?

2007-11-26 @ 09:53:29
Postat av: Cressida

I often wonder if it is typical of Swedes to write letters? I have in the past received letters from worried, protective parents of students. To me they seem to be afraid of eye to eye contact when sensitive issues are to be bought up. Is it a weakness of your neighbour to write you a letter? or part of Swedish culture? or both?
I was angry after reading this!

Postat av: Juno

Exakt Monster-tanten, tänk på alla avgaser brevbäraren släpper ut med sin bil bara för att köra brevet till mig. Och så måste man spara på regnskogen, inte skriva ut papper i onödan!

Sen Cressida, tror jag att det är en konstig mix. Grannen är kanske rädd för en konflikt eller dålig stämning mellan våra två familjer, å andra sidan skapar ju detta mer konstig stämning. Jag kan smyga runt och titta snett på alla utan att veta, var det du? eller var det Du?!

2007-11-27 @ 09:16:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback