Inga armar - inga kakor

När jag var barn cirkulerade historien om barnet som ville ha en kaka. Hans mamma sade hela tiden, "javisst får du det" och när pojken för tredje gången bad "snälla mamma, kan jag inte få en kaka" svarade hon "du får ta en själv" varpå pojken säger "men jag har ju inga armar".

Möjligen har historien ett ursprung från tiden när det föddes många så kallade neurosedynbarn. Ni vet då på 50-talet när det var så populärt att knapra dessa piller som tog bort illamående hos gravida kvinnor och som dessutom fick dem att bli lugna och harmoniska. Tyvärr visade det sig att Astra inte hade forskat färdigt utan pillren gav fosterskador som resulterade i ungefär 150 svenska barn som föddes utan armar och ben.

Förra veckan kom jag i alla fall att tänka på historien igen när jag läste om
Dawn Larson i Illinois som lider av Holt-Orams syndrom och inte har fullt utvecklade armar. Däremot som kompensation har hon utvecklat ben som är extra viga och tår som kan gripa om saker istället för de obefintliga händerna. Då tänker i alla fall jag att vilken stark tjej, som inte ligger inne och väntar på att bli matad. Hur coolt är det inte att kunna ta bilen till McDonald's när man bara har fötterna att fixa lunchen med.

Men så tänker uppenbarligen inte ack så trångsynta amerikanska McDonald's robotar. Nej, de tänker att fan vad äckligt att äta med fötterna, det tänker inte jag gå med på. Och då ska det tilläggas att Dawn inte hade tänkt skylta med sina talanger och äta bland restaurangens övriga gäster utan hon handlade på drive through. Antagligen tänker personalen helt enkelt, sorry tjejen, inga armar -  inga hamburgare.

Fan, fan, fan. Jag blir så förbannad. Vilken kränkning, och för detta erbjuder McDonald's henne $10. Tio dollar. TIO DOLLAR, det är sjuttio ynka spänn som plåster på såren. Och det värsta av allt, det som får mig att fullkomligen gå i spinn är att i den första luckan tog de utan att tveka emot hennes pengar som överlämnades med fötterna medan de i andra luckan hade mage att inte lämna över hennes redan betalda mat.

Nu har Dawn Larson stämt McDonald's på fyra miljoner dollar. Jag säger bara go girl!

Juno


Kommentarer
Postat av: Lotta

Alldeles, alldeles rätt!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback