En sockerfri helg

Ska vi inte köpa något gott alls? Min klagan var tämligen högljudd där vi stod på Willys i Orsa i lördags. Min man var ståndaktig och påpekade överflödigt att det var mitt påfund att äta lite sundare. Ja ja medgav jag och tänkte redan på att vi i alla fall skulle bjuda över svärmor på en fika och då måste det ju få ingå något socker. Rimligtvis.

Lördag kväll och jag rotar igenom alla skåp efter någonting, vad som helst att festa på. Noll och ingenting. Söndag förmiddag och svärmor orkar inte komma och fika. Halvt desperat gör jag en ny genomlysning av köket på söndag kväll. Det enda jag hittar är tre paket riskakor utan smak, som gick ut förra månaden. Eftersom vi dessutom glömde köpa med pålägg, inget smör, ingen ost, ingenting, gick riskakor tvärbort.

Måndag förmiddag och jag ska förbereda en fika/efterrätt efter lunchen. Äntligen rabarberpaj. Men det är verkligen inte meningen, rabarbern vi hade med är inte så rolig och de ynka spret som står i vårt land är sura som en gammal käring, ingen nämnd -ingen glömd. Så jag slänger allt och tänker sockerkaka. Vilket hade varit trevligt om vi inte hade smällt i oss alla äggen till frukost.

-Älskling, jag har hittat en burk med sylt. Vad tror du om sylt med mjölk till efterrätt?

Juno


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback