Måndagstrudelutt

Varje måndag, året runt, klockan sju står den här utanför och spelar sin lilla trudelutt. Du-du-du-du-Duu Du-du-du-du-Duu Du-dU Du-dU Du-dU. Känner igen melodin? Glassbilen.

Jag står i köket och plockar undan efter middagen och gör en latte när den blå bilen snurrar upp på vändplan framför huset. Och nästan omärkligt smyger jag mig undan från fönstret. Hade jag inte varit mitt i något som krävde lite ljus hade jag gärna släckt lampan också.

Så varför vill jag gömma mig när glassbilen kommer? Jag tycker så jäkla synd om killen som sitter därutanför i kylan och mörkret och väntar på att någon endaste vänlig själ ska komma och handla av honom. Jag tycker så synd om honom att jag närapå måste vara den där endaste själen. Men så tänker jag att om det är mörkt i huset så tror han inte någon är hemma. Och den som inte är hemma behöver inte ha dåligt samvete för att hon inte handlar glass mitt i vintern. Därför gömmer jag mig.

Ingen annan än en idiot kan resonera som jag. En feg idiiot. Det är en sorglig insikt jag gör just ikväll. Men först nu, när insikten har nått mig kan jag bli en ny person. Nästa vecka är det stora eldprovet. Kommer jag att tända lampan och vinka i fönstret när den blå bilen svänger upp framför huset -eller kommer jag sitta på kvällen och mumsa glass? Ni kan ha en vadslagning. Vinnaren får en glass.

Juno

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback