BOX 21

   Hon log också när han spottade.
   De stod fortfarande nära varandra, det var mer som om han släppte det, mer det än att han spottade, sällan i hennes ansikte, det landade oftast framför hennes fötter, de svarta skorna med hög klack.
   Han tyckte att hon dröjde.
   Han pekade.
   Det raka fingret, neråt.
   Lydia böjde sig ner, log fortfarande mot honom, hon visste ju att han tyckte om det, han log ibland själv då. Det knäppte lite i knäna när benen trycktes ihop, hon ställde sig på alla fyra, ansiktet vänt framåt. Hon bad om förlåtelse. han ville att hon skulle göra det. Han hade lärt sig hur man säger det på ryska, det var noga, han ville veta att hon verkligen använde rätt ord. Hon hävde sig sakta ner med armarna, sjönk nästan ihop, näsan nuddade golvet, tungan mot det kalla när hon tog spottloskan i munnen, svalde den.

Roslund & Hellström. Piratförlaget.

Box 21 är inte en lättsmält bok. Den handlar om människohandel, prostitution, polisarbete men framför allt handlar den om skam, stolthet, vänskap, lojalitet och hämnd. Vilka är de unga kvinnor som kommer till Sverige och säljs som prostituerade? Vilka är deras drömmar? Och vilka är personerna som tjänar pengarna?

När jag var ungefär halvvägs tänkte jag att nu är storyn slut, vad ska de skriva om i lika många sidor till. Men sen blir det självklart att det måste till lika många sidor till. Boken är aldrig tråkig och jag tvekade aldrig i var jag skulle lägga min lojalitet. Däremot blir jag besviken över att ha listat ut slutet i förväg och jag blir rejält upprörd över det var som jag befarade.

Gillar man att läsa kriminalböcker och deckare är den helt rätt. Blir man gråtmild över livets orättvisor och inte vill gråta ska man kanske läsa en annan bok.

Juno

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback