Vikarierande IT-support sökes -eller kinesisk tolk

Men hur dum får man bli? Så fort jag behöver göra något annorlunda på min dator brukar jag ropa på IT-support. Det är min man det. Det möts ofta av:
-Det kan du väl fixa själv, det är ju bara att läsa vad du ska göra
-Nej men jag är så rädd att det ska bli fel, brukar jag gnälla

Den här hösten har jag utmanat mig själv. Jag har laddat ner program från Internet. Jag har börjat skriva en blogg. Jag har börjat använda msn. Små saker som får mig att känna mig lite modig och lite med så där. Alltså, när jag då hittade en programvara i en låda med massor av roliga typsnitt tvekade jag inte en sekund. Det var bara i med skivan och trycka på Install.

Och sen är det bara att läsa. Stäng av alla windowsprogram. Okej, hej då M som jag hade på chatt, vi hörs om en stund. Listan med alla fonter dyker upp, jag ägnar mer tid än nödvändigt för att plocka ut dem jag verkligen tycker är tjusigast. Verkställ.
-Det går inte att hitta fonten "vad fan den nu hette", säger datorn
-Det gör inget, säger jag. Kör på resten bara
-Inga andra fonter installerades, säger datorn

Eh? Så här skulle det väl inte bli. Jag blir lite misstänksam och avbryter installationen. Här känner jag ett intensivt behov av min älskade IT-support, kommer han hem snart? Tittar på klockan och ser att den inte ens är 12 på dagen. Och dessutom är han ju borta över natten. Djupt andetag. Jag kan väl klara mig utan spännande fonter tills maken kommer hem i morgon. Plockar ur skivan ur läsaren och öppnar min mailbox. Den ser rätt konstig ut. Den har JÄTTESTORA bokstäver plötsligt. Nej, varför? Andas. Tänk. Något har installerats trots att jag avbröt,  leta upp det halva programmet, avinstallera och bota PC:n.

Okej, löste jag ju rätt så bra. Nu ska jag kontakta M igen. Öppnar msn men kan inte logga på. Får ett felmeddelande -på kinesiska. Öppnar mail, ska spara ner en fil som S har skickat. Får ett meddelande -på kinesiska. Något mer spännade font än jag hade tänkt mig. Orkar inte ens lägga mig ner och dö. Skicka aldrig mer några roliga filer till mig, jag vågar inte öppna dem och kan ändå inte läsa kinesiska.

Juno

kinesiska

Kommentarer
Postat av: Lotta

Ha ha! Hysteriskt roligt!! Nu förstår jag varför du inte är på Msn, det känns tomt ska du veta. Borde inte IT-supporten avbryta sin semester och komma hem och fixa detta tycker du?

Postat av: Juno

Fan, vet du vad? Jag sparade ner S fil och kunde öppna och läsa men sen ville jag få plats med all text på en sida och skulle då byta typsnitt till Arial -all over.

Ang guess what?! Arial är borta. Times new roman är borta. Kvar är en lista med typsnitt som ryms i ett snapsglas.

Äh, usch och fy. Efter lunch hittar du mig på msn från min skoldator...

2006-11-16 @ 12:15:49
Postat av: Annika Lidne

Köp en Mac! Inget strul. Inga virus.

:-)

Annika

P.S. Kul att du har börjat blogga och kul att vara en inspirationskälla.

2006-11-17 @ 10:29:16
URL: http://www.lidne.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback