Myror i benen –en folksjukdom som heter RLS

Jag har ett tydligt minne från min barndom. Det är kväll och jag ska sova men jag kan inte. Det kryper i benen och jag sparkar med dem för fullt för att få krypet att försvinna. Tillslut springer jag in i badrummet och sätter upp fötterna mot det kalla badkaret. Det hjälpte för stunden men myrorna har byggt en stack i mina ben. Där bor de och lever ett glatt och aktivt liv.


För några år sedan åkte jag till Avesta för att vara med i en undersökning för en folksjukdom som heter RLS, Restless Legs Syndrome. Där träffade jag en läkare som heter Jan Ulfberg som konstaterade att jag mycket riktigt hade medelsvår RLS. Det var en lätt märklig känsla att något som jag alltid sett som ett barndrag –att inte kunna sitta stilla –faktiskt hade ett namn. Och att det dessutom är en vanlig folksjukdom.


Ibland kan det gå flera veckor utan att jag tänker på det nämnvärt. Det bara ligger där i bakgrunden och småpirrar. Andra gånger kan det vara helt otänkbart att gå på bio, om det inte finns några kantplatser. Inte en chans att jag kan sitta stilla i två timmar!


Varför ligger det ett paket ärtor i sängen?

En gång blev jag ordinerad en sömntablett för jag hade så svårt att somna. Då hade myrorna världskrig i benen på mig. Som en galen kastade jag mig omkring i sängen och somnade tillslut stående mot en vägg -på huvudet. När jag var i slutet av min graviditet vaknade jag mitt i natten av att mina fötter brann. I panik letade jag mig ut till köket, rotade fram första bästa ur frysen och gick och lade mig igen. Morgonen efter undrade min man befogat varför i hela fridens namn det låg ett paket ärtor i sängen?


Någon som känner igen sig?

Nedan följer några vanliga symptom, biverkningar och saker man kan göra själv för att ge lindring. Mina tolkningar från boken Rastlösa ben –sömnlösa nätter av Jan Ulfberg och Sten Sevborn, Bauer Bok.


Krypningar, stickningar eller smärta är vanligast i benen, runt eller under knäna. Känslan sitter djupt inne i benen, där man inte kan klia. De flesta är symptomfria på morgonen och har mest besvär på kvällen. Krypningarna dyker gärna upp när kroppen slappnar av.


Vanliga följdverkningar
- Sömnbesvär, problem att somna eller frekvent avbruten sömn

- Spänningshuvudvärk eller migrän.


RLS kan bland annat framkallas av:

- Brist på järn

- Brist på folsyra

- Brist på B12 vitamin


RLS kan lindras av:

- Akupressur, akupunktur eller yoga men var försiktig med avslappningsövningar då de kan framkalla symptom

- Borsta benen med en hård borste

- Massage med eller utan liniment

- Fysisk aktivitet och stretch men helst inte på kvällen, bäst senast fyra till sex timmar före sänggående

- Vandra omkring i rummet

- Växelbad, fotbad i omväxlande kallt och varmt vatten

- Gå barfota på något svalt


Besök RLS förbundets webbplats http://www.restlesslegs.nu/ för mer information. Här finns också möjlighet att göra ett självtest.


Juno




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback