Jag har några italienska skor att sälja

Jag drabbades av trötthetsbomben när jag nattade barnet ikväll. För att avleda mig själv från att somna i hans säng började tänka på saker som kräver en förändring i mitt liv.

Lyxfällan
För ett tag sen zappade jag in på ett förfärligt program som handlade om det här paret som tänkte att de kanske eventuellt spenderade lite väl mycket pengar. De var rätt glada tills det visade sig att de låg jäkligt back. Tjejen fick med tårar i ögonen skicka sina dyra skor och jackor med fluff till second hand butiken. Sportbilen och de två motorcyklarna åkte också iväg på försäljning ögona böj.

Jag tänkte att hjälp, det kunde ha varit jag. Som en struts med huvudet i sanden lämnar jag fram mitt kreditkort när plånboken är tom. Fattar jag inte att jag har gått från 100 procent lön, 75 procent lön, a-kassa med inkomstförsäkring, utan inkomstförsäkring, föräldrapeng fyra dagar per vecka till studielån. På en termin skiljer det ungefär 17 000 kronor mellan a-kassa och studielån, inte till studielånets fördel.

Slutsats: Det här går inte, jag måste sälja mina skor.
Problemet är att jag hatar att köpa skor, därför har jag bara såna som är misskötta och från hedenhös ungefär. Min man. Han köper skor. Massor av italienare. Han kommer nog inte ens märka om några av dem försvinner ur hans garderob.

Från koja till slott
Det är mycket populärt att göra teve om människor i nöd som får sina hus omgjorda av fantastiska designers, killar som gapar i en megafon eller Martin Timell. På något program fick stackars familjen sex bilar och ett hus i Beverly Hills stil. Här inser jag att vi mitt ynka studielån till trots inte platsar som människor i extrem nöd. Ingen gaphals kommer och förvandlar vårt halvfärdiga hus och bombnedslag till trädgård till ett fantastiskt slott.

Slutsats: Jag får göra en fantastisk förändring själv.
Sagt och gjort. In i sovrummet, snurra snurra på sängen. Så där ja, nu ser visionären i mig var den utlånade teven ska hänga och...oj då, det får visst inte plats några sängbord längre. Någon som vill köpa två sängbord billigt?

Det är nu jag ser det. Det förfärliga. Med sängens nya position hamnar jag mot rummet. Jag som har siktat in mig på platsen närmast fönstret. Kan inte sova på andra sidan sängen. Efter en snabb prioritering över det som blir bra, pengar in för sängbord och sånt beslutar jag mig för att satsa hårt. Med sorg i hjärtat överlåter jag nu höger sida av sängen till min man.

Som ett kinderägg
Blev det. Tre önskningar i en.
- Jag har förädlat vårt hus, undrar om Per kommer märka något?
- En personlig utmaning, kan jag somna i natt på vänster sida av sängen?
- Vår tvååring kommer säkert sin vana trogen fortsätta dra personen på höger sida av sängen i håret!

Imorgon kommer maken hem. Han blir nog stormförtjust när han får höra att jag äntligen har en plan på hur jag ska få svarta siffror på kontoutdraget...

Juno

Kommentarer
Postat av: Ung Liberal Småbarnsfar

Hur gick det, fick du någon sömn?! ;)

Postat av: anna

Du är bäst. Snacka om potential. Robba din man liksom - jag tor inte han märker något om han inte är unik på något vis, money makes the world go round. Kör hårt!

2006-11-13 @ 18:51:19
Postat av: Juno

Svar:
Hjärnan fick en block och kunde bara tänka "fel sida, fel sida, fel sida" och allt var knöligt och varmt och uschligt. Det som var positivt var att jag hann läsa igenom lite tidningar som jag hade sparat på hög.

Tillslut kom barnet traskandes. Jag orkade inte röra mig för att gå tillbaka med honom så han fick komma upp. Han letade faktiskt efter mig på andra sidan vilket resulterade i att han rotade runt bland kuddarna efter mitt hår medan jag låg orörd bredvid och njöt av han var där. Eftersom jag ändå inte kunde sova tittade jag på honom hur länge som helst. Det finns inget gosigare än en unge som sover.

Men sen vaknar de. Är det någon som vet varför barn alltid vaknar tidigare på helgerna än på vardagarna? 07:06, exakt på minuten samma tid både lördag och söndag morgon har jag vaknat till följande ord:
-Yoggi mamma!
Jeez.

2006-11-16 @ 11:58:50
Postat av: Juno

Jag måste lära mig hantera det här med kommentarer och så, finns det något smidigt sätt Carl, du som är van bloggare?

2006-11-16 @ 11:59:14
Postat av: Carl Hellberg

Ja det är sant, även om man lägger dem senare på helgen så kommer de ändå upp tidigare. Helt oförklarligt... Både lördag och söndag blev vi väckta av minstingen kl 06:00, men idag sov de till halv åtta.... märkligt...

2006-11-16 @ 11:59:51
URL: http://carlhellberg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback