Han har nog bara haft tur

Brutus Östling, Årets naturfotograf  



Brutus_Ostling EXPOSURE TIME: 1/100s | APERTURE: 6.3 | FOCAL LENGTH: 400.0mm

Jag kan utan att överdriva säga att jag inte tycker om fåglar. Av någon outgrundlig anledning är jag rädd för dem. De är på något vis lite opålitliga. Eller är det bara deras fantastiska förmåga att komma glidandes ljudlöst för att sedan flaxa till och skrämma livet ur en? En gång hade min kompis L dille på fåglar. En av hennes undulater flaxade till och fastnade i min enorma 80-tals-burr-frisyr. Jag vet inte vem som blev räddast, fågeln eller jag. Men vi låg sida vid sida på golvet, halvt avsvimmade båda två.

Men när jag tittar på bilder av Brutus Östling kan jag plötsligt förstå att inte alla känner som jag. Fåglar, javisst. Helt fantastiska bilder. Fåglar i snö, med små fågelungar, flyger, dyker. Till alla bilder har han skrivit vilka inställningar han har använt. Tid, bländare, lins. Upp till 1200 milimeter. Jag ser en glugg stor som en pizzatallrik framför mig. Mitt eget objektiv har en lins på upp till 70 milimeter. Syrran hade en gång en lins på 300 milimeter och den var rätt tung. Och svår att ta skarpa bilder med.

För många många år sedan ville jag bli fotograf. Jag gick en ettårig utbildning, knegade som assistent för 3300 kronor i månaden, och stod i begrepp att söka in till fotografhögskolan i göteborg. Men så fick jag kalla fötter och började läsa data istället.

Visst får jag ett sug ibland. Jag vill också ta bra bilder! Och om jag bara hade en kamera med objektiv som en pizzatallrik för någonstans runt ett-tvåhundratusen istället för tolv så kanske jag också skulle kunna ta så fina bilder. Eller om jag bara hade tålamodet skulle kanske min D70 duga lika bra. Men jag har varken eller. Och dessutom kan man misstänka att talang har något med saken att göra. Asch, karln har nog bara haft tur.

http://www.brutusostling.se/

Juno

Kommentarer
Postat av: Peter

Äsch då
Inte saknas talangen men väl tålamodet tror jag och en 1200 mm lins. Jag har en på 500mm och den räcker inte till för att ta sådanan bilder som Brutus tar. Då måste man bygga gömslen vara borta från Joar i några veckor för att fånga en perfekt bild på en domherre eller en mås. Ibland har man tur (som jag) år då får man en bra bild även med en 135 mm lins (fast där går nog gränsen för vilt i alla fall).
Nå men satsa på Hamstrar och Kaniner de kan man ju sätta i bur å då funkar 70mm utmärkt.
Å så är det så att även din Brutus måste ha tur ibland :-)

God jul och gott nytt
Peter

2006-12-23 @ 13:01:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback